Efter kraftiga förseningar och återkommande framflytt av leveransdatum förbereder nu Första ubåtsflottiljen i Karlskrona för att ta emot de nya ubåtarna i Blekingeklassen (A26), HMS Skåne och HMS Blekinge. Besättningsutbildningar ska utvecklas för hantering av de nya systemen ombord och personal behöver rekryteras. De två nya ubåtarna ska ersätta den av dagens ubåtar som är konstruktionsmässigt äldst, HMS Södermanland. Det innebär att ubåtsflottan utökas med ett fartyg.
– Vi kommer att behöva rekrytera ny personal, men vi känner tillförsikt inför den uppgiften. Vi har ett glädjande stort intag underifrån, både av värnpliktiga och sökande till specialistofficersutbildningarna och Officersprogrammet. Även bland innevarande värnpliktskull är det många som söker anställning som sjöman, säger kommendörkapten Peter Östbring, ställföreträdande chef för Första ubåtsflottiljen.
Bland innevarande värnpliktskull är det många som söker anställning som sjöman.
Tillskottet av ubåtar innebär en uppgradering av ubåtsflottan och att vissa nya förmågor tillförs. Enligt Peter Östbring är den främsta nyheten en så kallad flexible payload lock, en sluss genom vilken dykpatruller och undervattensfarkoster kan föras ut och in i fartyget. Därutöver utrustas ubåtarna med ny teknik, bättre sensorer och uthålligheten kommer att öka jämfört med dagens ubåtar. De nya ubåtarna är också något större än befintliga och kommer att ha besättningar upp till 35 individer jämfört med dagens maximalt 32 individer.
– Vid halvtidsmodifieringen av befintliga ubåtar installerar vi en variant av den nya utrustningen som finns på Blekingen och Skåne, så vi genomför redan i dag taktiskt och operativt nyttjande av mycket av den utrustning som kommer att finnas på de nya ubåtarna. Men den typspecifika utbildningen påbörjar vi först 2027, när vi närmar oss mottagandet av fartygen, säger Peter Östbring.
Peter Östbring
Ställföreträdande chef för Första ubåtsflottiljen.
Aftonbladet och SVT Nyheter har tidigare rapporterat om att Försvarsmakten planerar för ytterligare en ubåtsmodell. En förstudie ska ha inletts tillsammans med Saab och enligt SVT-artikeln handlar det om en mindre ubåtstyp som ska kunna bära fler torpeder och vapen och vara ett komplement till A26. Peter Östbring säger att ubåtstypen är avsedd att ersätta de tre ubåtarna i Gotlandsklassen, HMS Gotland, HMS Halland och HMS Uppland om ett tiotal år.
– Det här projektet har pågått en tid. Ubåtar är komplicerade och komplexa plattformar som kräver en lång studiefas och ett gediget förberedelsearbete inför en ny serie. Vi tittar på att fasa ut ubåtarna i Gotlandsklassen om ungefär ett decennium.
De nya ubåtarna av typ A26 ska levereras till Försvarsmakten under 2028 (HMS Blekinge) och 2030 (HMS Skåne). Något beslut om att beställa ytterligare en ubåtsmodell är inte fattat.
Fakta
Ubåt A26 jämfört med ubåt Gotland
Värden för ubåt Gotland anges inom parentes
Längd: 66,1 m (60,4 m)
Bredd: 6,75 m (6,2 m)
Deplacement ytläge: 1 925 ton (1 380 ton)
Drift: 3 diesel- och 3 stirlingmotorer (2 diesel- och 2 stirlingmotorer)
Besättning: 17-26, max 35 (24-32, max 32)
Bestyckning: Torpeder, minor, AUV, ROV, MSF (torpeder, minor)
Källa: Försvarets materielverk