Ubåten HMS Halland har sjösatts efter en omfattande halvtidsmodifiering. Det är den tredje och sista ubåten ur Gotlandsklassen som uppgraderats med nya förmågor. Likt sina systerfartyg HMS Gotland och HMS Uppland har HMS Halland genomgått en halvtidsmodifiering på Saab Kockums varv i Karlskrona samt en generalöversyn.
HMS Halland har tillförts en ny sektion och därmed förlängts med två meter. På ubåten har man även bytt ut, uppgraderat och installerat nära tvåhundra olika komponenter och system ombord.
– I grund och botten var uppdraget att göra samma sak som på de andra ubåtarna i Gotlandsklassen, sedan har vi identifierat viss förbättringspotential till HMS Halland. Det har bland annat handlat om återkoppling från besättning som resulterat i uppgradering av mjukvarufunktioner i sonar- och ledningssystem, säger Ulf Pernholt, projektledare vid Försvarets materielverk, FMV, och fortsätter:
– En annan skillnad är att HMS Gotland och HMS Uppland fick installerat de system som fanns tillgängliga då och en del har hänt sedan dess, HMS Halland har bland annat fått ett kraftfullare navigationssystem som kommit.
Det har varit bra få testa dessa inför A 26 i syfte att hitta fel och förbättringar man vill få in
Mer än tjugo av de centrala systemen i HMS Halland är desamma som ubåtarna av Blekingeklass, A 26, kommer att ha.
– Bland annat har periskopet ersatts av en optronisk mast. Signalspaningssystemet och navigationssystemet är också samma som hos A 26. Det har varit bra få testa dessa inför A 26 i syfte att hitta fel och förbättringar man vill få in, säger Ulf Pernholt.
Ytterligare viktiga system är ersatta med uppdaterade versioner, till exempel Stirling AIP, det vill säga luftoberoende framdrivning.
Officerstidningen har tidigare skrivit om Försvarsmaktens planer på ytterligare en ubåtsmodell. En förstudie har inletts tillsammans med Saab och det handlar om en mindre ubåtstyp som ska kunna bära fler torpeder och vapen.
– Gotlandsklassen har många år på nacken och tanken är att de ska ersättas av nästa generation. I projektet skissar man just nu på framtida hot- och teknikutveckling, säger Ulf Pernholt.

Ulf Pernholt
Projektledare vid Försvarets materielverk
Ubåten HMS Halland sjösattes för första gången 1996. Efter förra veckans sjösättning inleds en ny fas där FMV genomför testning och verifiering av tillförda och uppgraderade system.
– Det är ett jättestort arbete, just nu ligger ubåten i docka där man gör ytbehandling på de ytor man inte kom åt i skrovhallen.
Vi kämpar väldigt hårt för att möta leveranskravet beräknat till årsskiftet.
Snart kommer hon att inta kajplats på Kockumsområdet där tester ska påbörjas.
– Vi testar att alla system fungerar som de ska och pratar varandra. Vi är väldigt trygga med att det är tredje ubåten vi gör, sedan är det en tajt tidsplan och det har det varit i hela projektet. Båten behöver tillbaka till Försvarsmakten så vi kämpar väldigt hårt för att möta leveranskravet beräknat till årsskiftet.
Ulf Pernholt ser fram emot nästa fas i projektet.
– Nu börjar FMV:s jobb ombord tillsammans med Kockums. Samtidigt blir besättningen involverad. Vi träffar dem dagligdags ombord och i anslutning till projektet, det är så roligt att vi har den närheten. Vi har en jättebra relation och många på FMV har en bakgrund på flottiljen så det är kollegor med andra kläder på sig.