Båten som Försvarets materielverk, FMV, har köpt in är en så kallad Unmanned Surface Vehicle (USV).Den obemannade båten är cirka sex meter lång, väger runt två ton och har en maxfart på 24 knop, enligt en artikel på FMV:s webbplats. Idag används modellen av norska hemvärnet liksom i den danska, spanska och portugisiska flottan, men enligt FMV har systemet inte köpts in för att överlämnas till Försvarsmakten.
”Det är ett forsknings- och teknikutvecklingsprojekt som ska bygga kunskap och förståelse för obemannade sjögående farkoster”, uppger Agnes Moberg vid FMV som leder projektet i ett skriftligt svar till Officerstidningen.
Finns det exempelvis 4G där både båten och operatören befinner sig, går det att fjärrstyra båten från andra sidan jorden
Enligt FMV bottnar Försvarsmaktens intresse för USV:er i den betydelse som plattformarna fått under senare år, bland annat i Svarta havet sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina. Systemet som nu testas är en generell modell som kan simulera olika typer av båtar för varierande uppdrag, som exempelvis transporter av nyttolaster ut till öar. Det finns också möjlighet att utrusta båten, som fått namnet Ran, med sensorer som kan sänkas ner i vattnet och kartlägga havsbotten. Ran kan antingen följa en förprogrammerad rutt eller fjärrstyras via wifi, 4G eller radiolänk. Under de tester som nyligen genomfördes ute på Hårsfjärden i Stockholms skärgård styrdes och övervakades plattformen av en pilot ombord på en gruppbåt.
”Räckvidden beror på kommunikationssättet och täckningen för det. Men finns det exempelvis 4G där både båten och operatören befinner sig, går det att fjärrstyra båten från andra sidan jorden”, skriver Agnes Moberg till Officerstidningen.
Att styrningen kräver wifi, 4G eller radiolänk, gör inte det systemet ganska sårbart för yttre påverkan?
”Det här är en konceptdemonstrator och inte ett system som kommer att överlämnas till Försvarsmakten. Vid en eventuell framtida anskaffning av ett system till Försvarsmakten behöver sårbarheter och risk för yttre påverkan beaktas vid val av kommunikationssätt”, skriver Agnes Moberg.
Enligt artikeln på FMV:s webbplats har systemet även en ”lägre mognadsgrad” när det kommer till förmågan att undvika kollision. Också detta, skriver Agnes Moberg, är kopplat till det pågående forsknings- och teknikutvecklingsprojekt.
”Projektet vill utforska ny teknik vilket i detta fall innebär att denna funktionalitet inte har en sådan teknisk mognadsgrad att det erbjuds av leverantören som en färdigutvecklad produkt. FMV beaktar så klart detta ur ett riskperspektiv vid genomförande av sina prover och vidtar lämpliga åtgärder för att säkerställa att proverna genomförs på ett säkert sätt.” Under de prover av systemet som hittills genomförts har man testat bland annat programvara, räckvidd, styrförmåga och nödstoppsfunktion.
