I seriens sju avsnitt sammanfattas arméns 500-åriga historia. Inspiration kommer från marinens serie som släpptes förra året, berättar Dag Enander, arméns kommunikationschef och projektledare för ”Soldathjärta”.
– Precis som Pablo Picasso sa, så kopierar små konstnärer medan stora konstnärer stjäl. Alltså stal armén idén till en serie om dess 500 första år från lillebror marinen, som gjorde sin serie 2022, säger han.
Produktionsbolaget Pannrummet, med programledaren Melker Becker i spetsen, fick således i uppdrag att sammanfatta även arméns historia.
– Beställningen löd ungefär: ”Gör en likadan, fast grön. Och med mer svärta. Samt bättre”. Om de lyckats får tittaren avgöra, säger Dag Enander.
» Vi ville lyfta fram vår särart i dåtid, nutid och framtid. Och att det egentligen alltid kommer koka ner till en sak, en duell mellan människor. «
Varför gör ni den här serien?
– Allmänhetens kunskap om armén och dess verksamhet är begränsad. Det sker ofta en förväxling mellan vad Försvarsmakten är och vad armén är hos bred svensk allmänhet. Det är ganska naturligt och inte alltid av ondo, men vi ville lyfta fram vår särart i dåtid, nutid och framtid. Och att det egentligen alltid kommer koka ner till en sak, en duell mellan människor. I dag med alltmer avancerade vapen och smartare teknik, men där en skarpslipad spade fortfarande kan vara skillnaden mellan liv och död.
Vad kan tittarna förvänta sig av ”Soldathjärta”?
– De ska inte förvänta sig en redovisning över slagfält, vapensystem och fältherrar eller en kronologisk redogörelse. Snarare en hisnande resa mellan armén i makro- och mikroperspektiv, men där det oftast handlar om vanliga människor, som gjort ovanliga saker när det som mest behövs. Så var det då och så är det nu. Det är definitivt ingen ”feel good”-produkt, men garanterat en ”feel”-produkt. Ta bara det näst sista avsnittet, nummer sex. Den som ser det utan att röras har ett hjärta av flinta, säger Dag Enander.
Alla avsnitt finns tillgängliga på Försvarsmaktens Youtube-kanal.