Ceremoni för flygvapnets nya transportflygplan

Försvarsmakten kommer att köpa fyra nya transportflyg av typen C-390 från den brasilianska tillverkaren Embraer. I förra veckan genomfördes en signeringsceremoni i Uppsala. Det första svenska planet beräknas att levereras i början av 2028.

Josefine Owetz
C-390 är ett taktiskt transportflygplan för mellanlånga sträckor med kapacitet att transportera 80 passagerare eller en last på 26 ton.

Foto: Kristoffer Olofsson/Försvarsmakten.

Vid en ceremoni på Upplands flygflottilj, F 16, i Uppsala den 6 oktober undertecknade Nederländerna ett kontrakt som för Sverige innebär fyra nya taktiska transportflygplan av typen C-390 från den brasilianska tillverkaren Embraer.

Sverige ansluter sig till ett befintligt samarbetsavtal med Nederländerna och Österrike vilket innebär en påskyndad process. Eftersom Sverige kliver in i ett redan befintligt avtal kan flygplanen levereras snabbare, skriver Försvarets materielverk, FMV, i en artikel.

– Genom att gå ihop med våra partners får vi inte bara tillgång till en modern och flexibel flygplattform, utan också ett effektivt införande som stärker Sveriges operativa förmåga. Vi är tacksamma för möjligheten att ansluta till Nederländernas pågående anskaffning och ser fram emot ett nära samarbete framöver, säger Mikael Granholm, generaldirektör på FMV, i en artikel på myndighetens webbplats.

De nya transportflygplanen erbjuder högre lastkapacitet, längre räckvidd och förbättrad driftseffektivitet.

Han var på plats vid signeringsceremonin i Uppsala med bland andra försvarsminister Pål Jonson (M), flygvapenchef generalmajor Jonas Wikman och Nederländernas statssekreterare Gijs Tuinman.

– Med dess kapacitet kommer C-390 spela en nyckelroll i att stärka Sveriges nationella och internationella uppdrag och beredskap i turbulenta tider, säger försvarsminister Pål Jonson i en artikel på Försvarsmaktens webbplats

Nederländernas statssekreterare Gijs Tuinman, FMV:s generaldirektör Mikael Granholm, Embraers VD Bosco da Costa, försvarsminister Pål Jonson, flygvapenchef Jonas Wikman, och Embraers Frederico Lemos.

Foto: Kristoffer Olofsson/Försvarsmakten.

De nya transportflygplanen ska ersätta nuvarande transportflygplan 84 Hercules, som har använts i 60 år. Processen för att ersätta systemet har pågått under en längre tid och C-390 kommer enligt flygvapenchef Jonas Wikman att bli ett viktigt tillskott i flygvapnets transportförmåga.

– Det här är en viktig dag, en milstolpe och en språngbräda in i framtiden. För oss markerar detta en början på många sätt, vi är i en fas av förändring inom flygvapnet där vi anpassar oss till nya utmaningar, säger Jonas Wikman i artikeln.

Den svenska beställningen omfattar fyra flygplan med ett totalt värde på cirka åtta miljarder kronor. I beloppet ingår även utbildningstjänster, reservdelar och kringutrustning för att systemet ska kunna tas i drift i Sverige, skriver FMV i en artikel.

Genom anskaffningen av C-390 blir Sverige en av flera europeiska nationer som använder flygplattformen. Portugal är ett av länderna som använder C-390 och i anslutning till ceremonin fanns det möjlighet att gå ombord på ett transportflygplan från det portugisiska flygvapnet.

Foto: Staffan Ekstrand/Försvarets materielverk.

C-390 är ett taktiskt transportflygplan med kapacitet att transportera 80 passagerare eller 26 ton last över medellånga till långa avstånd. 

– C-390 innebär ett tydligt steg framåt jämfört med de Herculesflygplan som används idag. De nya transportflygplanen erbjuder högre lastkapacitet, längre räckvidd och förbättrad driftseffektivitet, vilket ger flygvapnet en större flexibilitet och ökad förmåga att lösa framtida uppdrag, säger George Massoud, projektledare på FMV, i artikeln.

Det första flygplanet beräknas levereras under första kvartalet 2028, skriver FMV. 

Fakta

C-390 Millennium

Tillverkare:
Embraer, Brasilien.
Typ: Taktiskt transportflygplan.
Motorer: Två turbofanmotorer (IAE V2500-E5).
Max lastkapacitet: Upp till 26 ton.
Räckvidd: Cirka 5 000 km med medellast.
Max hastighet: Cirka 870 km/h (Mach 0,8).
Besättning: Tre personer (två piloter och en lastmästare), samt möjlighet för ytterligare en besättningsmedlem.
Lastkapacitet: Kan transportera upp till 80 passagerare eller tung materiel som fordon och containrar.
Egenskaper: Högre hastighet, längre räckvidd och större lastutrymme än Hercules-flygplanen som den ersätter.

Källa: FMV.

Dela artikel:
Facebook
X
E-post
Threads

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Officerstidningens nyhetsbrev kommer två gånger i månaden och ger dig nyheter från Officerstidningen direkt till din inkorg.

    Jag godkänner att Officerstidningen sparar mina uppgifter.

    Senast publicerat
    Ur arkivet