”Vi vill uttrycka en synnerligen stor oro inför hösten. Inte bara kring arbetsmiljön för de individer som är kvar, utan även för flygvapnets förmåga att behålla piloter” skriver styrelsen för försvarspiloternas intresseorganisation, FPI, i ett brev som skickades till överbefälhavare Micael Bydén den 28 april.
FPI är en kårsektion inom Officersförbundet och föreningen har under flera år kommunicerat en oro över att arbetsvillkoren för piloter försämrats. De skriver i brevet att stridspiloternas tjänstledighetsansökningar för studier till hösten, något som Officerstidningen tidigare rapporterat om, bör ses som en ”klar indikation på att vågskålen nu har tippat över”.
De skriver också att ansökningarna om tjänstledighet till största del beror på det förändrade pensionsavtalet. ”Att villkor sägs upp över en natt och man i stället förutsätts jobba mer än ett decennium till gör att de flesta unga påbörjar sin nästa karriär redan nu”.
Styrelsen poängterar att de har haft en god dialog med flygvapenchefen. Men, skriver de, ”vi har också konstaterat att det som nu behöver göras inte ryms i de mandat försvarsgrenen har. Förhoppningen är att man kan se över villkoren på en nivå där man har den handlingsfrihet som krävs för att vi inte ska drabbas av ett kompetenstapp av en magnitud vi inte tidigare varit med om.”
» Förhoppningen är att man kan se över villkoren (...) för att vi inte ska drabbas av ett kompetenstapp av en magnitud vi inte tidigare varit med om.” «
Föreningen har hittills inte fått någon respons från ÖB Micael Bydén på brevet.
– Det känns tråkigt att vi inte har fått någon som helst reaktion från överbefälhavaren. För oss är det här ett sätt att ta ansvar för en fråga som kan leda till stora problem och påverka flygvapnets operativa förmåga under lång tid, säger Per-Martin Sternevi, ordförande för FPI, och fortsätter:
– Vi förstår att han har mycket att göra men det här en fråga som borde ligga högt upp på dagordningen eftersom många av de beslut som krävs inte kan fattas flygvapenchefen utan behöver hanteras högre i organisationen.
Officerstidningen har sökt överbefälhavare Micael Bydén för en kommentar. Försvarsmaktens kommunikationsavdelning, LEDS KOMM, hänvisar frågor om ärendet till flygstaben. Flygstaben skriver i en kommentar att de inte kan svara på varför ÖB inte har återkopplat till FPI.
Officersförbundets ordförande Lars Fresker menar att det vore på sin plats med någon slags respons.
– ÖB får säkerligen stora mängder brev och har samtidigt begränsat med tid. Men givet att det här kommer från den egna personalen är det extra viktigt, tycker jag, med någon form av signal – från honom själv eller från någon annan i organisationen – att han läst och tagit del av innehållet. Det tycker jag hänger ihop med gott ledarskap, säger Lars Fresker.
När Officerstidningen kontaktar LEDS KOMM igen och frågar varför ÖB inte har svarat på brevet skriver de i en kommentar: ”Det är inte överbefälhavaren som bereder denna typ av villkorsfrågor. Ärendets beredning leds inom Försvarsmakten av Flygvapenchefen.”