Sök
Stäng denna sökruta.

Försvarsmakten tvekar om fågelvarningssystem

Under en flygövning för två år sedan krockade ett Jas 39 Gripen med en flock fåglar. Piloten sköt ut sig och planet totalförstördes. Haverikommissionen uppmanade Försvarsmakten att undersöka behovet av ett fågelvarningssystem, men det är fortfarande osäkert om det blir något sådant system.

Linda Sundgren
Försvarsmakten
Motorerna hos Jas 39 Gripen är inte dimensionerade för att klara krockar med så stora fåglar som skarvar, som kan ha ett vingspann på över en meter.

Den 21 augusti 2018 genomfördes ett flygpass med ett Jas 39 Gripen vid Blekinge flygflottilj i Kallinge. Under en stigning från 400 till 3000 fot krockade piloten med en flock storskarvar, fåglar som är betydligt större än flygplanets motor är dimensionerad att klara av. Jasen tappade fart och blev svårmanövrerad. Piloten övergav planet och klarade sig med endast lättare skador.

Flygplanet kraschade och totalförstördes. Olyckan utreddes av Statens haverikommission (SHK).

I deras rapport från förra året rekommenderas Försvarsmakten att utreda behovet av ett radarbaserat fågelvarningssystem i anslutning till sina flygplatser.

Sedan 1973 har cirka 42 procent av fågelkollisionerna inom Försvarsmaktens flygverksamhet inträffat i närheten av flygplatser i samband inflygning, start, landning med mera. Något sådant övervakningssystem har dock ännu inte införts och av Försvarsmaktens svar till SHK framgår att det är osäkert om det blir något fågelvarningssystem alls. Michael Lundquist är tjänsteförrättande flygchef i Försvarsmakten.

– Historiskt sett är det inte runt flygplatser som vi haft mest problem med fågelkollisioner, det har varit på andra platser där vi övat. Och även om vi skulle bli informerade om fågelförekomst runt en flygplats kanske vi måste landa ändå på grund av att exempelvis bränslet är slut eller starta för att genomföra en beredskapsövning, säger han. 

Ett alternativ till övervakningssystem vid flygplatser vore att installera system för radarövervakning av fåglar i flygplanen. Men det avfärdas med hänvisning till de stora kostnaderna det skulle medföra vilket skulle kunna leda till förseningar av andra planerade förmågehöjningar.

– Att vara en fara för fienden och samtidigt skydda oss själva är en ständig balansgång och något vi hela tiden måste ta hänsyn till, säger Michael Lundquist. Fågelkollisioner inträffar ibland men oftast med mindre fåglar utan större skador. Det här är första gången vi havererat ett Gripenplan på grund av en fågelkollision.

Haverikommissionen bedömer att Försvarsmakten endast delvis omhändertagit deras rekommendation rörande ett övervakningssystem för fåglar. 

Dela artikel:
Facebook
Twitter
E-post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Officerstidningens nyhetsbrev kommer två gånger i månaden och ger dig nyheter från Officerstidningen direkt till din inkorg.

    Jag godkänner att Officerstidningen sparar mina uppgifter.

    Senast publicerat
    Ur arkivet