Flygvapnet har det senaste året utrett var de nya radarspanings- och ledningsplanen ska baseras, på Malmens flygplats i Linköping som i dag eller på Upplands flygflottilj i Uppsala. Nu är utredningen färdig och det blir på F 16 och Arlanda flygplats i Uppsala som planen kommer att placeras.
– Arlanda kommer bara att vara en del, vi har flera baser. Utredningen pekar på och föreslår en bakre basering i Uppsala och vi kommer också att ha förmåga att basera och operera flygplanen från flera av våra baser, säger flygvapenchef generalmajor Jonas Wikman i en intervju med SVT Nyheter Öst.
Vi kommer också att ha förmåga att basera och operera flygplanen från flera av våra baser.
Det var i juni 2022 som Försvarets materielverk tecknade avtal med Saab om köp av två radarspanings- och ledningsflygplan. Flygplanen är en vidareutveckling av Saabs GlobalEye Globaleye AEW & C och den svenska beteckningen är S 106. S 106 ska ersätta de nuvarande spanings- och ledningsflygplanen, med benämning S 100/ASC 890, som har funnits i olika versioner i flygvapnet sedan sent 1990-tal.
Anställda vid specialflygskvadron har tidigare lyft farhågor om att det finns risk för stort kunskapstapp om det nya radarflygplanet inte hamnar på Malmen och varnat för att befintlig personal inte kommer att följa med till den nya baseringsort i den utsträckning som systemet kräver.
– Jag har full förståelse för den aspekten. Det är också en av våra huvudsakliga risker och ett område som är noga utrett. Jag hoppas och tror att vi nu kan använda den kompetens vi har för att på bästa sätt implementera Globaleye i flygvapnet och Försvarsmakten, säger flygvapenchef Jonas Wikman till SVT Nyheter Öst.
Kontraktsvärdet för de två planen är cirka 7,3 miljarder och leverans till flygvapnet är planerad till 2027.