Sök
Stäng denna sökruta.

Bullerrestriktioner på helikopter 14- systemet hävs

Bullerrestriktionerna på helikopter 14-systemet har hävts vid tredje helikopterskvadron sedan bullerdämpande mattor installerats i kabintaken. Motsvarande åtgärder vidtas nu vid första helikopterskvadron för att kunna slopa flygrestriktionerna även där.

Hampus Hagstedt/Försvarsmakten
Linda Sundgren
Lösningen på 14 år av bullerproblem i helikopter 14-systemet blev bullerdämpande mattor i kabintaket. Idén till åtgärden kom från den nederländska Försvarsmakten som haft motsvarande bullerproblem i sina helikoptrar.

– Det känns väldigt skönt att vi äntligen kommit förbi det här och att vi kan nyttja helikoptrarna som Försvarsmakten, och i förlängningen skattebetalarna, förväntar sig, säger kommendörkapten Niklas Wiklund, chef för tredje helikopterskvadron. 

Efter 14 år av problem med höga bullernivåer och hörselskador har Försvarsmakten lyckats minska bullerexponeringen i kabinen. På de helikoptrar som används vid tredje helikopterskvadron i Ronneby ligger bullernivåerna under rådande gränsvärden och restriktionerna har därmed kunnat hävas. 

– De bullerdämpande mattor som installerats i kabinens innertak har varit en viktig parameter för att kunna lyfta restriktionerna. Vi flyttar inte mattor mellan helikoptrarna utan har en matta i varje maskin. Det var ett krav från min sida. Jag ville inte att vi skulle hamna i ett läge där vi blev tvungna att flyga utan bullerdämpning, säger Niklas Wiklund.  

» När helikoptrarna ska användas under insats behöver vi inte längre säga att 'tänk på restriktionerna'. «

Utöver bullerdämpningen har hjälmarna tillpassats och modifierats med öronproppar med anslutning för kommunikation. Försvarshälsan har genomfört hörselkartläggning av personalen och det hålls föreläsningar om tinnitus. Men i det dagliga arbetet innebär de hävda restriktioner ingen större skillnad, enligt Niklas Wiklund, eftersom det är den disponibla flygtiden på helikoptersystemet som är den främsta gränssättande faktorn för hur mycket det går att flyga. 

– Vi har en generell brist på flygtid inom helikopter, i första hand på grund av brist på tekniker och svårigheter att få fram delar. Förra året uppnådde vi våra flygtimmar, trots restriktioner. Den stora skillnaden för Försvarsmakten är att man som helhet får en större handlingsfrihet på hela helikoptersystemet. När helikoptrarna ska användas under insats behöver vi inte längre säga ”tänk på restriktionerna”, vilket vi var tvungna att göra innan. 

Höga bullernivåer har varit ett bekymmer inom helikopter 14-systemet ända sedan de första maskinerna levererades till Sverige 2007. Något system för aktiv bullerreducering hade inte installerats i kabinen och flygande personal började snart klaga på höga ljudnivåer. Efter rapporter om hörselskador bland personalen infördes 2017 begränsningar i flygtid på systemet. Försvarsmakten har sedan dess vidtagit åtgärder för att minska bullerexponeringen. Nu genomför första helikopterskvadron samma åtgärder som tredje för att restriktionerna ska kunna hävas även där. 

Dela artikel:
Facebook
Twitter
E-post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Officerstidningens nyhetsbrev kommer två gånger i månaden och ger dig nyheter från Officerstidningen direkt till din inkorg.

    Jag godkänner att Officerstidningen sparar mina uppgifter.

    Senast publicerat
    Annons