Lönesatsningen på flygförare i årets Rals räcker inte – ytterligare åtgärder krävs 

Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.

Årets lönerevision, Rals 2022, är klar. Flygvapnet kommunicerade kort efter beslutet att man tilldelats ekonomi för att inta den lönebild för flygförare som de hade hemställt om. För en utomstående kanske det låter som att situationen med lönerna för piloterna nu är löst. Men om man sätter den särskilda satsningen i relation till en rimlig lönenivå gentemot andra statliga jobb med flygtjänst så snavar Försvarsmakten fortfarande en ordentlig bit från mållinjen.

Allting är dock relativt. Sant är att flygvapnet aldrig förr har lagt en lika stor klumpsumma på piloterna i Rals som detta år. Totalt handlar det om 1,6 miljoner i en särskild satsning för flygförare. Det är en förhållandevis stor påse extra pengar som nu läggs på pilotlöner vilket kan ses som ett positivt steg. Men sätt det i relation till att man aldrig tidigare gjort någon nämnvärd satsning. Då är det lätt att säga att det är den största.

» Flygvapnet skapar störr­e och större utmaningar i att eventuellt kunna locka tillbaka de piloter som i dag är tjänstlediga. «

Man kan även sätta det i relation till att flygförare efter denna satsning fortfarande ligger upp till 30 000 kronor i månaden efter andra myndigheter som bedriver flygtjänst, enligt FPI:s analys av kollektivavtalen. Då inser man snart att det egentligen inte har hänt så mycket. 

Bara för att det är en stor satsning i Rals så är det inte säkert att den är tillräcklig. Frågan som Försvarsmakten bör ställa sig är förstås: Är detta tillräckligt? Räcker det för att behålla piloter och kanske till och med locka tillbaka de piloter som har lämnat flygvapnet? (och som vardera kostat myndigheten mellan 90–150 miljoner kronor att utbilda). 

Svaret på detta vet redan flygvapnet och Försvarsmakten. Flygvapenchefens inriktning, som denna satsning relaterar till, presenterades redan i våras med övervägande negativa reaktioner från piloterna. 

Återigen ser jag tyvärr tydliga tecken på att Försvarsmakten har försämrat sin relation till arbetstagarna. Efter den senaste kommunikationen hörde flertalet medlemmar av sig och berättade att de kände sig svikna ännu en gång. Flygvapnet skapar större och större utmaningar i att eventuellt kunna locka tillbaka de piloter som i dag är tjänstlediga. Fortsätter man att agera så här så forcerar Försvarsmakten den redan påbörjade vägen till att tjänstledigheterna slutligen ändrar status till ”uppsägning på egen begäran”. 

Jag är övertygad om att Försvarsmakten vill samma sak som vi, det vill säga behålla våra piloter. Men då behöver vi agera kraftfullt, blixtsnabbt och övertygande. Ett ordentligt löneavtal med rimliga nivåer och villkor för att behålla kompetensen och de miljarder som man faktiskt har satsat på våra piloter.

Dela artikel:

Facebook
Twitter
E-post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Officerstidningens nyhetsbrev kommer två gånger i månaden och ger dig nyheter från Officerstidningen direkt till din inkorg.

    Jag godkänner att Officerstidningen sparar mina uppgifter.

    Observera att du även behöver klicka på godkänningslänken i det bekräftelsemeddelande som kommer att skickas till din e-postadress för att slutföra prenumerationen. Vänligen kontrollera din skräppostmapp om du inte har mottagit bekräftelsemeddelandet efter att ha registrerat dig.