Den 1 oktober publicerades en artikel på Försvarsmaktens intranät Emilia med rubriken: ”Är du intresserad av att delta i en undersökning om Försvarsmaktens som arbetsgivare?”. I texten framgår att det hösten 2025 ska genomföras en enkät där medarbetare får möjlighet att dela sina erfarenheter och synpunkter om hur det är att arbeta i Försvarsmakten.
”Undersökningen ska ge en fördjupad och mer grundlig förståelse för hur Försvarsmakten uppfattas som arbetsgivare samt vad som kan utvecklas. Vi kommer specifikt att titta på arbetsgivarerbjudandet och vad som uppfattas som positivt och vad som upplevs saknas”, skriver Moa Björck, tillförordnad sektionschef vid arbetsgivarutvecklingssektionen på Försvarsstabens hr-avdelning, i en skriftlig kommentar.
Runt 50 anställda från olika delar av Försvarsmakten ska djupintervjuas i arbetet. Moa Björck berättar att de som frivilligt anmäler sig till undersökningen först får svara på ett antal screeningfrågor om kön, organisationsenhet, personalkategori samt hur nöjd man är med Försvarsmakten som arbetsgivare på en skala från 1 till 10 för att få en bred representativitet.
”Därefter görs ett urval och intervjutider bokas in”, skriver hon. Intervjuerna görs av undersökningsföretaget Beyond Research.
Vi kommer specifikt att titta på arbetsgivarerbjudandet och vad som uppfattas som positivt och vad som upplevs saknas.
Är 50 individer tillräckligt för att besvara frågor om hur Försvarsmakten uppfattas som arbetsgivare?
”Undersökningen bygger på 50 djupintervjuer, cirka åtta per målgrupp. Det är ett antal som är tillräckligt för att uppnå kunskapsmättnad, det vill säga det antal där nya intervjuer bekräftar tidigare resultat och inte längre tillför ny information. Metoden gör det möjligt att få fördjupade insikter i medarbetares erfarenheter, drivkrafter och upplevelser av Försvarsmakten som arbetsgivare som inte alltid fångas i enkäter”, skriver Moa Björck.
Genom samtalen hoppas Försvarsmakten få en förståelse för hur medarbetare upplever sin arbetsmiljö, kultur och ledarskap.
Vad ska denna undersökning besvara som inte omhändertas i Försvarsmaktens återkommande medarbetarundersökning, FM Vind?
”FM Vind ger en bredare bild av Försvarsmakten kopplat till exempelvis arbetsmiljö, ovälkommet beteende och arbetsverktyg. I den här undersökningen vill vi få en förståelse för hur man uppfattar Försvarsmakten som arbetsgivare och vad vi erbjuder våra anställda samt hur vi kan förbättra detta, både ur ett rekrytera- och behållaperspektiv.”
Hur skiljer sig den här undersökningen från FM Vind och andra enkäter som de anställda redan svarar på idag?
”Det här är en mer djupgående undersökning än FM Vind, och är specifikt avgränsad till frågor kring Försvarsmaktens arbetsgivarerbjudande. FM Vind har i huvudsak ett kvantitativt och brett upplägg med svarsalternativ som utgår från skalor för att ge resultat på en övergripande nivå. Den nya undersökningen utgår istället från en frågeguide där man under en timme har en diskussion med utvalda representanter för att få en djupare förståelse för hur Försvarsmakten uppfattas som arbetsgivare, och vi får även möjligheten att ställa följdfrågor och utforska svaren på detaljnivå.”
I artikeln på Emilia om undersökningen har anställda i kommentarsfältet lyft frustration över att ännu en undersökning ska genomföras – och vissa skriver att Försvarsmakten redan idag borde ha en insikt i hur man uppfattas som arbetsgivare av de anställda.
Vad tänker ni om kritiken som inkommit på undersökningen i artikeln?
”Vi vet att det finns en frustration i organisationen kopplat till våra anställdas arbetssituation. Det ser vi i våra mätningar och vi har därmed också full förståelse för att det kommer reaktioner när fler undersökningar genomförs. Samtidigt måste vårt utvecklingsarbete som arbetsgivare bygga på bra underlag och när vi nu tittar närmare på just arbetsgivarerbjudandet så ska undersökningen ses som en fördjupning och ett komplement till andra undersökningar för att kunna driva det arbetet vidare med större träffsäkerhet”, skriver Moa Björck.
