Sök
Stäng denna sökruta.

Bullermatta testas i helikopter 14

Bullerdämpande matta i kabintaket, bullerkartläggning och anskaffning av nya hjälmar. Efter upprepade fall av hörselskador bland personalen på helikopter 14-systemet vidtas nu flera åtgärder för att lösa problemen med de höga ljudnivåerna.

Linda Sundgren
Hampus Hagstedt/Försvarsmakten
Första helikopterskvadron genomför årligen utbildningen "Fjällflyg" i Abiskofjällen. Helikopterbesättningarna lär sig att handskas med den extrema miljö som fjällvärlden utgör med djupa dalar, höga toppar, lömskt underlag och speciella vindförhållanden.

 I höstas rapporterade Officerstidningen om skärpta flygrestriktioner på helikopter 14-systemet sedan ytterligare en besättningsmedlem drabbats av tinnitus. Bullersituationen i helikoptersystemet har varit känd sedan 2007, men tidigare utlovade åtgärder för att minska problemen har endast genomförts i begränsad omfattning. Varför mer inte gjorts tidigare kan materielområdesansvarig på helikopter 14-systemet, Kenneth Karlsson, inte svara på då han tillträdde tjänsten först i höstas, men nu berättar han att flera insatser genomförs. 

– Det mest glädjande är installationen av en prototyp av en bullerdämpande matta i en helikopter som vi utvärderar och gör mätningar på ute på förbandet. Slutrapporten är ännu inte klar men de preliminära resultaten är så bra att jag sagt att nu kör vi på med produktionen av mattor till alla 18 helikoptrar säger han. 

» Jag har prioriterat att lösa de arbets­miljö­problem vi har i dag med bullermatta och bullerkartläggning. «

Enligt Kenneth Karlsson tycks de bullerdämpande mattorna halvera ljudnivåerna i kabinen. Vad det ger för effekt på besättningen håller på att utvärderas, men beslut har fattats om att mattor ska finnas i samtliga helikoptrar under flygning framöver.

– Vi planerar att tillverka mattorna själva i vår säkmat-verkstad. Visserligen är det rätt hårt tryck på verkstaden redan, men jag trycker på för att det ska gå så snabbt som möjligt. Det pågår också en offentlig upphandling för att även kunna tillverka mattor externt och öka produktionstakten. 

Parallellt genomförs bullerkartläggningar vid helikopterflottiljen där varje anställds samlade bullerexponering under en arbetsdag uppmäts. Under andra kvartalet 2022 kommer också nya helikopterhjälmar att driftsättas på förband. 

– Vi tittar även på möjligheten att införa ett trådlöst internkommunikationssystem i kabinen, men den processen är vi precis i början av. Jag har prioriterat att lösa de arbetsmiljöproblem vi har i dag med bullermatta och bullerkartläggning, säger Kenneth Karlsson. 

Utöver bullerdämpande åtgärder har ett samarbete om tinnitus inletts med Karolinska Institutet i Solna. En första föreläsning har hållits digitalt för chefer vid helikopterflottiljen och enligt Kenneth Karlsson är kunskapshöjande insatser om tinnitus något som kommer att fortsätta. 

– Så snart vi fått vaccinet i oss ska vi åka ut till skvadronerna och hålla föredrag för alla medarbetare som har ett arbetsmiljöansvar. Vi behöver bygga upp kunskapen om tinnitus i organisationen. 

Dela artikel:
Facebook
X
E-post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Officerstidningens nyhetsbrev kommer två gånger i månaden och ger dig nyheter från Officerstidningen direkt till din inkorg.

    Jag godkänner att Officerstidningen sparar mina uppgifter.

    Senast publicerat
    Ur arkivet